Prima pagină » Articole » Ancheta Kozma în Munţii Apuseni

Ancheta Kozma în Munţii Apuseni

Eroi români din Apuseni

urmăriţi de comisia Kozma

 

  • Ancheta Kozma/Raportul Kozma/Comisia Kozma a reprezentat o acţiune a Guberniului Transilvanieidesfăşurată în anul 1848, prin care acesta încerca să determine dacă în Munţii Apuseni au existat animozităţi între români şi maghiari şi cine provocase aceste tulburări. Documentele emise de această comisie sunt dintre cele mai importante, privind începuturile revoluţiei paşoptiste din Transilvania. Ele cuprind informaţii privind evoluţia evenimentelor petrecute în Transilvania în perioada martie-iulie 1848.
  • Venirea comisiei a fost precedată de o serie de momente tensionate: în urma răspândirii veştilor privitoare la acceptarea uniunii Transilvaniei cu Ungaria, agitaţia românilor, în optica autorităţilor, luase o amploare mult prea periculoasă pentru liniştea publică. La aceasta s-au mai adăugat şi interceptarea celor două scrisori pe care le scrisese Ioan Buteanu, „advocat renumit în ţară pentru agitaţiile lui, în prezent ascuns”. Una fusese adresată, în calitate de reprezentant al societăţii miniere „Miskolczi”, către administratorul montanistic Nicolae Boer, iar cealaltă către preotul Simion Balint „care de aici agită permanent”.
  • Ancheta în sine a fost realizată de către o comisie formată din: consilierul gubernial Kozma Pál, consilierul montanistic Nemegyei M. János şi secretarul gubernial Némethi János. La motivele pentru care a fost trimisă comisia în munţi se adaugă şi conţinutul alarmant al celor două rapoarte redactate de judele nobiliar Bisztrai József, în care se menţiona faptul că unii locuitori din Bistra au comis infracţiuni privind folosirea pădurilor, iar Avram Iancu, sosind în munţi pe data de 6 iunie, ar fi ameninţat că sângele vărsat al celor căzuţi la Mihalţ nu va rămâne nerăzbunat.
  • Cei trei comisari au sosit la Zlatna pe data de 13 iunie şi, împreună cu directorul domeniului montanistic Nemegyei, au început activitatea în ziua următoare. Demersul lor, respectiv ancheta propriu-zisă, s-a întins până pe data de 20 iulie 1848. Într-o primă fază, în faţa lor, s-a prezentat paznicul de pădure Carol Lerchenfeld care a şi făcut un raport, menţionând, între altele că, în Vidra, s-au săvârşit foarte multe delicte silvice. Aceasta se întâmpla deoarece: „Avram Iancu a vestit oamenilor că pădurile formează proprietatea sătenilor, că ele li s-au luat şi deci trebuie să li se restituie (…) La îndemnul lui Avram Iancu, partea mare a locuitorilor din Câmpeni şi împrejurimi se înarmează cu coase şi lănci, în aşa măsură că făurarii de prin sate nu fac alta decât că ascut lănci.
  • Despre demersurile de răzvrătire ale lui Avram Iancu a luat cunoştinţă şi Teleki József însuşi care, în cadrul a două scrisori importante pe care le trimite membrilor comisiei în vara anului 1848, menţionează faptul că în urma apelului lansat de Avram Iancu, la Câmpeni şi în împrejurimi, majoritatea locuitorilor se înarmau cu coase şi lănci, astfel că exista pericolul declanşării unei mari răzvrătiri.
  • Mai mult, la Abrud, părea că izbucnise o rebeliune în urma căreia judele nobiliar Bisztrai József fusese asediat în propria sa curte de către o mulţime de 500 de lăncieri. Din cauza şocului produs, acesta aproape că şi-a pierdut minţile. Solicitat să dea justificările de rigoare vis-á-vis de acţiunile sale, respectiv despre consecinţele lor, Avram Iancu a trimis o scrisoare comisiei guberniale pe data de 29 iunie 1848, în care a menţionat că acele cuvântări, pe care el le-a adresat poporului, au avut drept scop ca această forţă primară care era poporul să nu fie folosită împotriva anumitor persoane sau contra anumitor naţiuni, „pornind de la sentimentul că nu este duşman intern.”
  • În plus, a continuat el, „poporul trebuie să utilizeze forţa primară numai în apărarea propriei existenţe, atunci când aceasta este în primejdie.” Răspunsurile şi opiniile consemnate de comisie, mai ales după audierea unui impresionant număr de 318 de martori, sunt deosebit de importante pentru pulsul, atmosfera şi starea lucrurilor din Munţii Apuseni, după adunarea de la Blaj, în vara anului 1848. Principala constatare este aceea a organizării românilor pentru a face faţă presiunilor venite din partea administraţiei. Comisia a realizat, cu nemulţumire, că steagul românesc de atunci, în culorile roşu, alb, albastru a fluturat pe turnul bisericii ortodoxe din Roşia Montană, pus fiind de preotul Ilie Cojocaru la ordinul lui Nicolae Gritta. Acelaşi aspect s-a derulat şi în cazul turnului celeilalte biserici, din acelaşi oraş, pus de Simion Balint, realitate care a iritat mult autorităţile.
  • Comisia a mai luat la cunoştinţă şi dorinţa de unitate a românilor, dat fiind faptul că se urmărea înlăturarea „regelui maghiar” sau a celui habsburg şi instalarea, pentru români, a unui rege român. Acesta, la fel ca şi ajutorul românilor din celelalte provincii, reprezentau pentru comisia condusă de Kozma Pál dovezi evidente ale tendinţelor centrifugale ale românilor transilvăneni, realitate confirmată de concluziile anchetei.
  • Graţie interogării celor 318 de martori, s-a reuşit să se strângă o mare cantitate de informaţii care au relevat, cu fidelitate, realităţile unei stări extrem de tensionate care au prevestit acel „bellum omnium contra omnes”. Dincolo de aceasta însă, datele acumulate au confirmat, pe deplin, existenţa unor manifestări şi declaraţii în favoarea împlinirii idealului unităţii naţional-statale şi la nivelul românilor din Munţii Apuseni. Erau dovezi incontestabile în ceea ce priveşte gradul sporit de maturitate politică pe care românii, din aceste locuri, reuşiseră să îl atingă în acel interval de timp.
  • Rezultatele anchetei sunt o sursă foarte importantă pentru reconstituirea activităţii revoluţionare a fruntaşilor români care au condus revoluţia paşoptistă din Transilvania. Prin răspunsurile date de martori şi informaţiile adunate de comisia de anchetă s-a putut reconstitui în bună parte activitatea politică a lui Avram Iancu, Ioan Buteanu şi alţii, din primele luni ale revoluţiei paşoptiste. De asemenea, documentele comisiei fac o adevărată „radiografie” a societăţii din epocă, indiferent că este vorba de maghiari sau de români. Ele indică stările de spirit în rândul celor naţionalităţi, animozităţile pe care le trăiesc, teama pe care o au una faţă de cealaltă, precum şi ideile care circulau printre români, legate de originea lor latină, numărul lor mult superior maghiarilor din Transilvania şi altele la fel de importante.
  • Este descrisă fidel acţiunea de mobilizare a românilor din 19 iunie1848, un fel de exerciţiu de mobilizare ordonat de Avram Iancu, care vroia să vadă dacă se poate baza pe moţi în caz de invazie a armatei maghiare. La fel, activitatea de înarmare a populaţiei româneşti din munţi este redată în aşa fel se face un tablou foarte clar al situaţiei din zonă, cu conducătorii ei, cu masele care au participat la acţiune, cu aspectele organizatorice şi chiar cu detalii mărunte ale vieţii din acele zile.

 

 

Eroi români din Apuseni sub lupa anchetei

 

Avram Iancu – conducător al moţilor din Apuseni

Simion Balint, preot greco-catolic din Roşia Montană

Ilie Cojocariu, preot ortodox din Roşia Montană

Ioan Patiţa, preot ortodox din Roşia Montană

Nicolae Fodor, preot ortodox din Cărpiniş

Ioan Buteanu, avocat din Abrud

Avram Iancu, avocat din Vidra

Ioan Corcheş, maistru cojocar din Câmpeni

Petre Ioanete, învăţător din Câmpeni

Nicolae Corcheş, zugrav de biserică din Câmpeni, frate cu Ioan Corcheş

Iosif Şterca Şuluţiu, chelar secund la şpanatul din Câmpeni

Teodor Tioc, gornic cambial din Câmpeni

Samoilă Morar, clopotar la biserica greco-catolică din Câmpeni

Ioan Dandea, maistru dulgher din Câmpeni

Iosif Moga, notar din Baia de Arieş

Gheorghe Ilisie, locuitor din Bistra

Teodor Cristea, contribuabil din Vidra

Gheorghe Balea, notar din Bistra

Gheorghe Mărcuş – interogat în data de 24 iunie la Abrud-Sat

Burz Simition – interogat la Câmpeni pe data de 26 iunie

Nicolae Fodor, preot ortodox din Cărpiniş, 38 de ani, căsătorit

Filip Spiridon, miner din Roşia Montană, ortodox, 26 de ani, căsătorit

Giorgiuţ Golgoţ, miner din Roşia Montană, ortodox, 60 de ani, căsătorit

Iosif Ţura, preot greco-catolic din Bucium, 31 de ani, căsătorit

Nicolae Begnescu, învăţător ortodox din Abrud, 24 de ani

Alexandru Creţ, proprietar de mină şi hutman din Roşia Montană, greco-catolic, 40 de ani, căsătorit

Simion Henţel, proprietar de mină din Roşia Montană, ortodox, 50 de ani, căsătorit

Candin Morar, proprietar de mină din Abrud, ortodox, 60 de ani, căsătorit

Simion Tomuţa, miner din Roşia Montană, greco-catolic, 40 de ani, căsătorit

Păşcuţ Cioara, miner din Roşia Montană, greco-catolic, 24 de ani, căsătorit

Ilie Cojocariu, preot ortodox din Roşia Montană, 33 ani, căsătorit

Simion Golguţ, miner în Roşia Montană, greco-catolic, 36 de ani, căsătorit

Gheorghe Cioara, miner din Roşia Montană, greco-catolic, 38 de ani, căsătorit

Nicolae Falici, miner din Roşia Montană, greco-catolic, 52 de ani, căsătorit

Petru Plic, miner din Cărpiniş, ortodox, 13 ani

Ioan Cioara, hutman minier din Roşia Montană, greco-catolic, 37 de ani, căsătorit

Nicolae Rafila Mladin, proprietar de mină din Abrud, ortodox, 66 de ani, căsătorit

Ştefan Ţura, miner din Roşia Montană, greco-catolic, 48 de ani, căsătorit

Petru Jurca, miner din Roşia Montană, ortodox, 29 de ani, căsătorit

Ioan Suflet Ciofleca, miner din Roşia Montană, ortodox, 37 de ani, căsătorit

Gheorghe Balia, notarul satului Bistra, 31 de ani, ortodox, necăsătorit

Daniel Ioanete, notar sătesc, domiciliat la Câmpeni, greco-catolic, 40 de ani, căsătorit

Iosif Crişan, miner din Abrud, greco-catolic, 38 de ani, văduv

Iosif Balogi, notar din Roşia Montană, greco-catolic, 33 de ani, căsătorit

Efraim Petruţ, preot greco-catolic din Ponorel, 48 de ani, necăsătorit

Simion Aldus, stămpar din Corna, ortodox, 37 de ani, căsătorit

Gavrilă Glodean, miner din Corna, ortodox, căsătorit, 28 de ani

Nicolae Haz din Abrud, gornic cameral, 31 de ani, ortodox, căsătorit

Alexandru Drumar din Abrud, miner, 34 de ani, greco-catolic, căsătorit

Ioan Haneş din Abrud, greco-catolic, 33 de ani, necăsătorit

Ioan Macavei din Bucium, ortodox, 58 de ani, căsătorit

Nicolae Macavei din Bucium, persoană nobilă, greco-catolic, 62 de ani, căsătorit

Simion Madru, soldat, 36 de ani, greco-catolic, necăsătorit

Ioan Gligor, 26 de ani, greco-catolic, necăsătorit

Giorgiuţ Jurj din Certege, ortodox, 55 de ani, căsătorit

Gheorghe Miheţ din Sohodol, ortodox, 46 de ani, căsătorit

Giorgiuţ Potolog, din Câmpeni, jude comunal, ortodox, 34 de ani, necăsătorit

Todoruţ Tomus, jude comunal din Vidra de Jos, ortodox, 46 de ani, căsătorit

Ioan Motora a lui Dumitru, primarul din Certege, ortodox, 47 de ani, căsătorit

Ispas Todea din Albac, ortodox, căsătorit

Teodor Burz, judele din Neagra, ortodox, 40 de ani, căsătorit

Vasilică Gomboş din Vidra de Sus, ortodox, 46 de ani, căsătorit

Gheorghe Zehuţ, judele din Săcătura, ortodox, 35 de ani

Avram Iancu senior din Vidra de Sus, ortodox, 71 de ani, căsătorit

Ursebie Buţa din Bistra, greco-catolic, 50 de ani, căsătorit

Petru Buţa din Bistra, greco-catolic, 23 ani, căsătorit

Ionuţ Draja a Marii din Bistra, greco-catolic, 31 de ani, căsătorit

Petru Andriţ din Bistra, greco-catolic, 58 de ani, căsătorit

Ionuţ Bârla din Bistra, greco-catolic, 38 de ani, căsătorit

Ionuţ Creţ a Mihuţ, greco-catolic, 22 de ani, căsătorit

Antonie Olar din Bistra, greco-catolic, 40 de ani, căsătorit

Simon Boţog din Bistra, greco-catolic, 77 de ani, căsătorit

Dumitru Gania din Bistra, greco-catolic, 40 de ani, căsătorit

Ion Bustan a lui Gavrilă din Bistra, greco-catolic, greco-catolic, 28 de ani, căsătorit

Urs Sălaje din Bistra, 72 de ani, căsătorit

Găvrilă Balea din Bistra, greco-catolic, 50 de ani, căsătorit

Găvrilă Coteţ din Bistra, greco-catolic, 50 de ani, căsătorit

Mihăilă Olar din Bistra, greco-catolic, 48 ani, căsătorit

Achim Buţa din Bistra, greco-catolic, 38 de ani, căsătorit

Gheorghe Draja din Bistra, greco-catolic, 42 de ani, căsătorit

Petrică Draja din Bistra, greco-catolic, 45 de ani, căsătorit

Gheorghe Morcan din Bistra, greco-catolic, 35 de ani, căsătorit

Gheorghe Mihon Jurguţa, 24 de ani, ortodox, căsătorit

Ion Burz din Sohodol, ortodox, 35 de ani, căsătorit

Tim Mihon din Câmpeni, ortodox, 38 de ani, căsătorit

Petru Hetien, ortodox, 25 de ani, căsătorit

George Nariţa din Bistra, greco-catolic, 27 de ani, căsătorit

Teodor Mocan din Scărişoara, ortodox, căsătorit, 32 de ani

Dumitru Bonduţ din Sohodol, ortodox, 36 de ani, căsătorit

Petruţ Marc din Bistra, greco-catolic, 45 ani, căsătorit

Ionuţ Fortuna a Miţi din Sohodol, ortodox, 34 de ani, căsătorit

Petruţ Nicula din Albac, ortodox, 55 de ani, căsătorit

Niculae Morar al lui Ionuţ din Albac, ortodox, 30 éves, văduv

Niculae Oneţ al Carci din Albac, ortodox, 32 de ani, căsătorit

Iosip Pleşa din Albac, ortodox, 35 de ani, căsătorit

Lup Conţor din Albac, mercenar, ortodox, 60 de ani, căsătorit

Niculae Rus din Albac, ortodox, 63 ani, căsătorit

Gavrilă Oneţ din Albac, ortodox, 42 de ani, căsătorit

Vasilia Vaida din Sohodol, ortodox, 26 de ani, căsătorit

Iuon Cuc, gornicul de pădure din Baia de Arieş, ortodox, 58 de ani, căsătoritTrif Ilia din Baia de Arieş, ortodox, 40 de ani, căsătorit

Niculae Ilia, topitor din Baia de Arieş, 50 de ani, ortodox, căsătorit

Iuon Bumb, topitor din Baia de Arieş, ortodox, 44 de ani, căsătorit

Chirilă Bodea, greco-catolic, 46 de ani, căsătorit

Iuon Ilie, miner regal din Baia de Arieş, ortodox, 46 de ani, căsătorit

Petru Baci, miner din Baia de Arieş, ortodox, 63 de ani, căsătorit

Iuon Panţa, jurat din Muncel, ortodox,54 de ani, căsătorit

Luca Panţa, vicejude din Muncel, ortodox, 34 de ani, căsătorit

Nicolae Şpan din Lupşa, notar comunal, ortodox, 52 de ani, căsătorit

Vasilie Roşca din Lupşa, ortodox, 30 de ani, căsătorit

George Placa din Lupşa, ortodox, 37 de ani, căsătorit

Petru Jurj din Lupşa, ortodox, 37 de ani, căsătorit

Nicolae Pencia, greco-catolic, 49 de ani, căsătorit

Dumitru Ardelean din Lupşa, 20 de ani, ortodox, căsătorit

Vasilie Chebula din Lupşa, ortodox, 50 de ani, căsătorit

Dumitru Junca din Lupşa, ortodox, 22 de ani, căsătorit

Vasilie Rus din Lupşa, ortodox, 56 de ani, căsătorit

Dumitru Crişan din Lupşa, ortodox, 45 de ani, căsătorit

Gavrilă Şpan din Lupşa, greco-catolic, 46 de ani, căsătorit

Iuon Şerban din Lupşa, ortodox, 25 de ani, căsătorit

Petru Popovici, vicenotar onorific din Baia de Arieş, 25 de ani, ortodox, necăsătorit

Giorgiuţ Mestecan din Abrud, ortodox, 32 de ani, căsătorit

Niculai Potca, miner din Abrud, ortodox, 28 de ani, căsătorit

Ionuţ Potca, miner din Abrud, ortodox, 39 de ani, căsătorit

Iacob Mestecan, miner din Abrud, ortodox, 28 de ani, căsătorit

Ioan Jurca, miner din Abrud, ortodox, 57 de ani, căsătorit

Sofia Struza, nevasta lui Iuon Chempan din Abrud, greco-catolică, 48 de ani

Alexandru Almăjan, proprietar de mină din Abrud, ortodox, 30 de ani

Petru Marc din Abrud, vizitiul protopopului romano-catolic din localitate, 33 de ani, ortodox, căsătorit

Alexandru Gondol din Corna, miner ortodox, 40 de ani căsătorit

Ştefan alias Iosif Şvab, miner din Corna, greco-catolic, 50 de ani

Simion Tomuţa, miner din Corna, 28 de ani, unit, căsătorit

Iosif Botar, miner din Corna, ortodox, 32 de ani, căsătorit

Niculae Dregan, miner din Corna, 36 de ani, ortodox, căsătorit

Georgiuţ Tiasc din Abrud, ortodox, 57 de ani, căsătorit

Maria Ţura, nevasta lui Simion Bulz din Abrud, unită, 46 de ani

Alexandru Paşca, miner din Abrud, 24 de ani, ortodox, necăsătorit

Crişca Zlăgnean, nevasta lui Alexandru Şera din Abrud, ortodox, 60 de ani

Susana Ţura, văduva lui Niculae Bistra din Roşia Montană, ortodoxă, 64 de ani

Anuţa Tomuşa, nevasta lui Petruţ Vasincă, ortodoxă, 26 de ani

Nuţ Vasincă, miner din Roşia Montană, 20 de ani, ortodox, necăsătorit

Niculae Bucureştean din Roşia Montană, ortodox, 39 de ani, căsătorit

Ion Criţ, miner din Corna, ortodox, 40 de ani, căsătorit

Niculae Popa, miner din Corna, 19 ani, ortodox

Niculae Creţ, miner din Corna, 34 de ani, ortodox, căsătorit

Niculae Cioara, miner din Roşia Montană, unit, 35 de ani, căsătorit

Ionuţ Golgoţ a Vanului din Roşia Montană, unit, 28 de ani, căsătorit

Avram Cioara, miner din Roşia Montană, ortodox, căsătorit, 57 de ani

Solomon Borza, miner din Abrud-Sat, ortodox, căsătorit, 46 de ani

Solomon Bisa, miner din Abrud-Sat, ortodox, 33 de ani, căsătorit

Ionuţ Guran, miner din Corna, ortodox, 40 de ani, căsătorit

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.